تازه های علمی آموزشی مجازی

دانلود مجموعه عظیمی از فایل های آموزشی , دانشجویی , تحقیقاتی و متفرقه

پروژه powerpoint

اطلاعیه فروشگاه

از این که فروشگاه ما را جهت بازدید و جستجوی محصول مورد نظر خود انتخاب کرده اید ، بی نهایت سپاسگذاریم. در صورتیکه محصول مورد نظر شما در این فروشگاه وجود ندارد می توانید از طریق آدرس ایمیل زیر ، محصول خود را سفارش دهید: mataleb.mofid@gmail.com .......................... اطلاعیه فروشگاه : در هنگام خرید حتما روی دکمه تکمیل خرید در صفحه بانک کلیک کنید تا پرداخت شما تکمیل شود مراحل پرداخت را تا آخر و دریافت کدپیگیری سفارش انجام دهید ؛ در صورتی که نتوانستید پرداخت الکترونیکی را انجام دهید چند دقیقه صبر کنید و مجددا اقدام کنید و یا از طریق مرورگر دیگری وارد سایت شوید یا اینکه بانک عامل را تغییر دهید.پس از پرداخت موفق لینک دانلود به طور خودکار در اختیار شما قرار میگیرد و به ایمیل شما نیز ارسال میشود.............................. گروه تلگرام : Yon.ir/76hfi

عقاید اسلامی PPT

عقاید اسلامی PPT

 

 

 

 

 

نام محصول : پاورپوینت عقاید اسلامی

فرمت : PPT

حجم : 1.1 مگابایت

تعداد اسلاید : 50

زبان : فارسی 

سال گردآوری : 96

 

فهرست مطالب :

  • براهین عقلی اثبات وجود خدا
  • خداشناسی فطری
  • صفات خدا
  • جبر و اختیار

.........................................................................

 برهان نظم

رابطۀ منطقی و ریاضی نظم و عقل:

برنامه‌ریزی دقیق، سازماندهی حساب‌شده و داشتن هدف، سه عنصر اصلی نظم است. با توجه به اینکه، در گزینش برای پدایش مجموعۀ منظم، با اعداد و ارقام مختلفی سروکار داریم، لذا بدون دخالت عقل و شعور، نمی‌توان گزینش را در همۀ ابعاد، به طور دقیق و درست انجام داد.

ـ چرا نمی‌توان باور کرد که فرد نابینای بی‌سوادی، یک کتاب علمی را با فشار دادن تصادفی انگشتان خود بر روی دگمه‌های ماشین تحریر، تصادفاً به رشته تحریر در آورده است؟

ـ چرا یک تابلوی نقاشی را حاصل بازی کودکانه و بدون هدف یک فرد با رنگ و بوم نمی‌دانید؟

ـ چرا باور نمی‌کنید که یک جراحی موفق و مهم روی قلب یا چشم را فردی انجام داده باشد که در عمرش دست به چاقوی جراحی نزده است و کمترین اطلاعی از پزشکی ندارد؟

 چرا موارد بالا را باور نمی‌کنیم، با اینکه در ایجاد هیچ‌یک از آن‌ها شخصاً حضور نداشتیم و چگونگی ایجادش را از نزدیک ندیدیم؟

زیرا یک رابطۀ منطقی و ریاضی میان نظم و عقل وجود دارد و عقل از وجود نظم در هر مجموعه‌ای، پی به وجود ناظمی مدیر و مدبر می‌برد و هیچ پدیدۀ منظمی را نمی‌تواند بدون ناظمش تصور کند.

 

یکی دیگر از راه‌های خداشناسی، فطرت است؛ یعنی در فطرت و سرشت انسان، خداشناسی نهاده شده است و سرشت انسانی، بدون نیاز به هیچ دلیلی، خدا را می‌شناسد. همان‌گونه که یک پرنده به طور غریزی، روش ساختن لانه را می‌شناسد، انسان هم به طور فطری، خالق خود را می‌شناسد. پس فطرت در انسان مانند غریزه در حیوان است.

برهان فطرت، از یک مقدمه بدیهی شکل گرفته است. اکنون جای این پرسش است که درک خداوند برای بشر امری بدیهی است و بدون هیچ مقدمه‌ای حاصل می‌شود؟ یا اینکه درک خداوند در نهاد انسان مستلزم مقدمه‌ای است که فهم آن مقدمه امری بدیهی است؟ یعنی آنچه برای انسان فطری است، خود خداشناسی است یا مقدمات آن؟

برای دریافتن پاسخ این سؤال، نخست باید دید که انسان اصلاً گرایش و معرفتی فطری دارد یا نه؟ به بیان دیگر، چه چیزهایی غیر از خدا در جهان وجود دارد که انسان به طور فطری بدان‌ها گرایش دارد؟ چرا که اگر خداشناسی، تنها گرایش فطری انسان باشد، ممکن است این‌گونه تصور شود که این گرایش نوعی توهم است.

 

..............................................................................

صفات خدا بر دو دسته است:

صفات ثبوتی: صفاتی که در خدا هست.

صفات سلبی: صفاتی که در خدا نیست.

همۀ صفات خدا به یک صفت ثبوتی و یک صفت سلبی بازمی‌گردد: آن صفت ثبوتی این است که هر کمال متصوری در خدا هست. آن صفت سلبی هم این است که هر نقص متصوری در خدا نیست.

صفات ثبوتی خود بر دو نوع است: صفات ذات و صفات فعل

صفات ذات: صفاتی است که خود ذات به تنهایی و با صرف‌نظر از مخلوقات آن‌ها را داراست و بنابراین، خداوند همواره متصف به آن صفات است؛ مانند قدرت؛ که خدا همیشه بدان متصف است و چنین نیست که خدا امروز بر چیزی قادر باشد و فردا با از بین رفتن آن، قدرت خدا هم به آن از بین برود.

صفات فعل: صفاتی است که به لحاظ رابطه و نسبتی که بین خدا و مخلوقاتش برقرار است، از آن رابطه انتزاع می‌شود و هرگاه یکی از طرفین رابطه (مخلوق) دگرگون شود، آن صفت هم نسبت به او دگرگون می‌شود؛ مانند صفت رازقیت خدا که از رابطه خدا و مخلوقات به وجود می‌آید؛ یعنی باید روزی‌خوری باشد تا خدا به او روزی برساند تا نام صفت رازق از آن رابطه انتزاع شود و با از بین رفتن مخلوقات، نسبت رازقیت بین خدا و مخلوق هم از بین می‌رود.

 

..............................................................

پاسخ به دلایل طرفداران جبر

در پاسخ به سه دلیل یادشده باید به نکات زیر توجه شود:

ج) دربارۀ عمومیت اراده الهی هم باید گفت که اراده خداوند به وقوع فعل به صورت مطلق و خالی از خصوصیات آن تعلق نمی‌گیرد؛ هر فعلی خصوصیاتی دارد: مثل زمان وقوع فعل، محل وقوع فعل، شدت وقوع فعل و ... یکی از این خصوصیات، کیفیت وقوع فعل از نظر اختیاری یا غیر اختیاری بودن آن است. آنچه که متعلَّق اراده خداوند است، این است که هر معلولی از علت خود، با حفظ تمام خصوصیات آن صادر شود؛ یعنی همان‌گونه که مشیت الهی بر صدور غیرارادی و ناآگاهانه حرارت از آتش تعلق می‌گیرد، متعلق اراده او در مورد افعال اختیاری و ارادی انسان هم این است که این افعال، با علم و اراده و اختیار از انسان سر بزند. بنابراین، تحقق اراده الهی منافی اختیار نیست.

 



پرداخت اینترنتی - دانلود سریع - اطمینان از خرید

پرداخت هزینه و دریافت فایل

مبلغ قابل پرداخت 16,500 تومان
نمایش لینک دانلود پس از پرداخت هزینه
ایمیل
موبایل
کمک به هزینه درمان بیماران سرطانی
کدتخفیف:

درصورتیکه برای خرید اینترنتی نیاز به راهنمایی دارید اینجا کلیک کنید


فایل هایی که پس از پرداخت می توانید دانلود کنید

نام فایلحجم فایل
file45_2050740_8009.zip1.1 MB