powerpoint پروژه ورود

اطلاعیه فروشگاه

از این که فروشگاه ما را جهت بازدید و جستجوی محصول مورد نظر خود انتخاب کرده اید ، بی نهایت سپاسگذاریم. در صورتیکه محصول مورد نظر شما در این فروشگاه وجود ندارد می توانید از طریق آدرس ایمیل زیر ، محصول خود را سفارش دهید: mataleb.mofid@gmail.com .......................... اطلاعیه فروشگاه : در هنگام خرید حتما روی دکمه تکمیل خرید در صفحه بانک کلیک کنید تا پرداخت شما تکمیل شود مراحل پرداخت را تا آخر و دریافت کدپیگیری سفارش انجام دهید ؛ در صورتی که نتوانستید پرداخت الکترونیکی را انجام دهید چند دقیقه صبر کنید و مجددا اقدام کنید و یا از طریق مرورگر دیگری وارد سایت شوید یا اینکه بانک عامل را تغییر دهید.پس از پرداخت موفق لینک دانلود به طور خودکار در اختیار شما قرار میگیرد و به ایمیل شما نیز ارسال میشود.............................. گروه تلگرام : Yon.ir/76hfi

جزوه آمار پزشکی

 

 

نام محصول : جزوه آمار پزشکی 

فرمت : Word

حجم : 2.3 مگابایت

تعداد صفحات : 118

زبان : فارسی

سال گردآوری : 96

 

تعريف آمار :

 

تعريفهاي متعددي براي علم آمار بيان شده است . ابتدايي ترين تعريفي كه براي آمار بيان شده است به صورت زير است :

« آمار علم مشاهده ، جمع آوري ، تنظيم ، طبقه بندي ، خلاصه كردن ، نتيجه گيري و تفسير داده ها مي باشد» به عبارت ديگر آمار علم مربوط به روشهاي مختلف جمع آوري، تلخیص ، تجزيه و تحليل و استنتاج از داده ها است .

 

ويژگي علم آمار :

 

  • آمار علم اعداد بزرگ است، به عبارت ديگر استنتاجهاي آماري در مورد جوامع كوچك صحيح به نظر نمي رسد. .
  • آمار علمي است كه با جامعه از طريق مجموعه اعداد سروكار دارد . آمار را مي توان علم شناخت از جامعه در محور اعداد و ارقام دانست .

 

جامعه آماری :

 

 عبارتست از مجموعه اي از افراد كه حداقل داراي يك صفت مشترك باشند . مثل جامعه صندليهاي كلاس يا جامعه بيماران بستري در بخش داخلي بيمارستان امام رضا. منظور از فرد در اينجا انسان يا جاندار نيست . بلكه منظور از فرد عضوي از جامعه آماري اعم از جاندار یا بیجان است. پس تعريف كاملتر جامعه به صورت زير است :

« جامعه عبارتست از مجموعه ای از واحدهاي آماري كه حداقل داراي يك صفت مشترك باشند . »

خصوصيات واحد آماري باید قابل تعيين ، تفهيم و تشخيص باشند.

 

جامعه ممكن است محدود يا نا محدود باشد . جامعه نامحدود معمولاً نظري است . ولي از ديدگاه ما چنانچه جامعه به اندازه كافي بزرگ باشد جامعه را نا محدود در نظر مي گيريم . مثلاً جامعه دانشجويان  دانشگاههاي ايران يا جامعه بيماران سرطاني. لذا در مطالعات معمولاً با جامعه هاي محدود سرو كار داريم. در آمار هدف و نظر گاه ما جامعه مي باشد ولي برخورد ما در آمار با نمونه هاي جامعه است ، نه كل جامعه. بعبارت ديگر براي قضاوت در مورد كل جامعه، نمونه اي از آن را مورد مطالعه قرار مي دهيم. در آماراستنباطی تمام جامعه را مورد مطالعه قرار نمي دهيم، زيرا :‌

1- به علت نامحدود بودن حجم جامعه، نمي توانيم تمام جامعه را مطالعه كنيم .

2-به علت مشكلاتي از قبيل بودجه، نيروي انساني و زمان نمي خواهيم تمام جامعه را مطالعه كنيم .

 

علم آمار يا توصيفي است يا استنباطي . آمار توصيفي به توصيف يك جامعه مي پردازد و جامعه آماري را در قالب عدد و رقم و با استفاده از شاخصهاي آماري معرفي مي كند . به عبارت ديگر آمار توصيفي بيان وضعيت موجود است. همچنین آمار استنباطي ، علم استنباط در مورد يك جامعه از طريق مطالعه بر روي نمونه است .

 

 


روشهاي مختلف جمع آوري اطلاعات :

به اطلاعاتي كه ابتدا به ساكن از يك تحقيق بدست مي ايد، داده يا Data مي گويند . جمع آوري داده ها طرق مختلفي دارد از جمله :

  • استفاده از اطلاعات موجود مانند آمارهاي ثبت شده مثل نتایج سرشماریها يا پرونده هاي بيماران .
  • مشاهده 
  • مصاحبه ( چهره به چهره )
  • پرسشنامه

 

  • استفاده از اطلاعات موجود :

شامل : داده هاي حاصل از سرشماريها و يا مطالعات قبلي ، اطلاعات جمع آوري شده توسط سايرين كه منتشر نشده است . اطلاعات ثبتي موجود در بيمارستانها و مراكز بهداشتي و درماني .

  • مزايا : ارزان بودن ، در دسترس بودن ، صرفه جويي در وقت .
  • معايب : دقيق نبودن اطلاعات ، ناكافي بودن ،‌كهنه و قديمي بودن اطلاعات

 

  • مشاهده :

مشاهده فني است شامل مشاهده و ثبت منظم رفتار و خصوصيات موجودات زنده ، اشياء و پديده ها . مشاهده ممكن است به منظورهاي مختلفي صورت گيرد . مشاهده مي تواند منبع اوليه اطلاعات باشد مثل مشاهده رفتار فردي، پاسخ به يك پديده. مشاهده ميتواند ابزاري براي بررسي اطلاعات جمع آوري شده نيز باشد. واضح است كه تكنيك مشاهده اطلاعات اضافي و دقيقتري از روشهاي مصاحبه و پرسشنامه را فراهم مي آورد .

 

  • مزايا : دقت در كار ، بررسي جزئيات موضوع
  • معايب : خطا ناشي از برداشتهاي متفاوت توسط مشاهده گران ، طولاني بودن مطالعه ،  مشكل در جمع بندي و استخراج نتايج، وجود مشكلات اضافي ، نياز به آموزش كامل مشاهده گران .
  • مصاحبه :

در اين روش مصاحبه شوندگان به صورت فردي يا گروهي به طور شفاهي مورد پرسش قرار مي گيرند . پاسخ سئوالاتي را كه در طول مصاحبه پرسيده مي شوند مي توان با نوشتن در حين مصاحبه و يا بلافاصله بعد از آن و يا از طريق ضبط روي نوار ثبت كرد . استفاده از مصاحبه زماني مفيد است كه پژوهشگر از مسئله مورد بررسي اطلاعات ناچيزي از پيش داشته باشد و معمولاً در مطالعات اكتشافي و يا مطالعات موردي به كار گرفته مي شود .

  • مزايا : دقت بالا ، مناسب براي بيسوادان ، به دست آوردن پاسخ بيشتر ، جامع بودن
  • معايب : مشكل در جمع بندي و استخراج نتايج ، طولاني بودن زمان ، پرهزينه بودن

 

  • پرسشنامه :

عبارتست از مجموعه سئوالاتي كه هدفدار و با موضوع مشخص بوده و با يك استراتژي خاص درج شده باشد . در اين روش سئوالات به صورت مكتوب ارائه شده و پاسخگو بايد به صورت نوشته جواب دهد .

 

پرسشنامه را مي توان به روشهاي مختلفي اجرا كرد . پرسشنامه را از 3 ديدگاه بررسي مي كنيم :

  • نوع سئوالات :

 سئوالات به يكي از 3 نوع زير پرسش مي شود.

 الف : سئوالات باز    ب : سئوالات نيمه باز ( نيمه بسته )   ج : سئوالات بسته

 

  • الف ) سئوالات باز : براي موضوعاتي كه پژوهشگر در بارۀ آنها اطلاع زيادي ندارد و يا بررسي عقايد و نگرشها و پيشنهادات پاسخ دهندگان و موضوعات حساس به كار مي رود . در سئوالات باز، پاسخگو را براي جواب دادن آزاد مي گذارند او مجبور نيست از بين جوابهاي از پيش تعيين شده يكي را انتخاب كند. سئوالات شفاهي نمونه اي از سئوالات باز هستند.

 

  • ب ) سئوالات نيمه باز : هر دو نوع جواب باز و بسته وجود دارد . مثلاً :

         دين شما چيست ؟      اسلام       مسيحيت         ساير با ذكر نام

  • ج ) سئوالات بسته : در اين گونه سئوالات چند پاسخ به مصاحبه شونده ارائه مي شود و او از بين پاسخهاي ارائه شده مجبور است يكي از پاسخها را برگزيند . سئوالات چند گزينه اي نمونه اي از اين سئوالات هستند.

 

در تهيه پرسشنامه نكته مهم و مورد اختلاف اين است كه كدام سئوالها را به صورت باز و كدام را به صورت بسته مطرح كنيم . مثلاً اگر بخواهيم در مورد علاقه يك فرد سئوال كنيم بهترين راه مطرح كردن سئوال ، سئوالات نيمه باز ( نيمه بسته ) مي باشد .

 

محتواي سئوالات :

 

  •  توضيحي : وقتي سئوال مطرح شد ،‌پاسخگو از هيچ نظر دچار مشكل و ناراحتي ( ترس ، اضطراب وابهام) نمي شود . مثلاً ساعت چند است ؟ البته بعضي از سئوالات در بعضي مكانها نمي توانند به صورت توضيحي مطرح شوند و در واقع شرايط مكاني و زماني و مقتضيات جامعه هستند كه محتواي سئوالات مطرح شده را مشخص مي كنند ، نه خود سئوالات .
  • ضمني : در اين گونه سئوالات به طور مستقيم نمي توانيم به جواب برسيم و با سئوالات ضمني و غير مستقيم به جواب مي رسيم .

 

  • نحوه اجرا پرسشنامه :

 دو نوع دارد :

 

  • مستقيم : پرسشنامه را براي فرد مورد نظر مي فرستيم و وي آنها را به ما مي رساند . ( فرد پاسخگو مستقيماً خود ، پرسشنامه را تكميل مي كند ) .
  • غير مستقيم : سئوالات رااز افراد مي پرسيم و خود آنها را در پرسشنامه وارد مي كنيم .

توجه : در بعضي كتب مفاهيم مستقيم و غير مستقيم بر عكس بالا ذكر شده اند كه آن هم صحيح است .

فرم سومي هم وجود داردكه در آن خود فرد پاسخها را در پرسشنامه وارد مي كند ولي ما هم در محل حضور داريم و در صورت لزوم فرد را راهنمايي مي كنيم .

افرادي كه در اجراي پرسشنامه نقش دارند : الف : پرسشگرها      ب : پاسخگوها

وقتي كه دو فرد در مقابل هم قرار مي گيرند، از نظر روانشناسي  حالتهاي مي تواند پيش بيايد . بنابراين وقتي پرسشگر و پاسخگو مقابل هم قرار مي گيرند . بروز اين  حالتها قابل پيش بيني است، از جمله اين حالتها :

  • پرسشگر غالب باشد حالت مناسبي نمي باشد و جهت تحقيق مناسب نيست .
  • پاسخگو غالب باشد  حالت مناسبي جهت تحقيق نمي باشد .

جهت اينكه تحقيق خوب انجام شود بايد پرسشگر و پاسخگو به يك هدف مشترك برسند و جهت انجام تحقيق همكاري كنند و اين مناسبترين حالت ممكن است. پرسشگر بايد به گونه اي رفتاركند كه بتواند اعتماد پاسخگو را جلب كند. بايد توجه داشت كه براي هر تحقيق پرسشگران مناسب آن تحقيق لازم است . مشكلات اجراي پرسشنامه به ويژه در ايران شامل موارد زير است :

در اجراي مستقيم : پاسخگو ممكن است همكاري لازم را نداشته باشد .

دراجراي غير مستقيم : ممكن است پرسشگر توانايي كافي را نداشته باشد .

 

 

مراحل تنظيم پرسشنامه :

در ابتدا باید راجع به موضوع شرح کافی به مخاطب داده شده  و رضایت آگاهانه فرد برای ورود به مطالعه اخذ گردد

I  - محتوي :

 از اهداف و متغيرها به عنوان نقطه آغاز بايد شروع كرد و بايد تعيين كرد چه نوع سئوالاتي براي اندازه گيري و توصيف متغيرها و نيل به اهداف مورد نياز است .

II - طرح سئوالات :

  • سئوالات بايد به اندازه كافي دقيق باشد تا پاسخ دهندگان درك متفاوتي نداشته باشند .
  • هر سئوال بايد يك نكته را طرح كند .
  • از سئوالات هدايت كننده پرهيز شود .
  • سئوالات حساسيت بر انگيز نباشد .

III - ترتيب سئوالات :

  • سئوالات بايد ترتيب منطقي داشته باشد .
  • متغير هاي زمينه اي از جمله متغیرهای دموگرافیک، ابتدا طرح شود و بعد كم كم وارد اصل موضوع شود .
  • سئوالات ظريف و حساسیت برانگیز در پايان پرسشنامه طرح شود .
  • از زبان ساده و روزمره استفاده شود .

IV - تنظيم پرسشنامه :

 1- هر پرسشنامه بايد داراي عنوان ، فضاي كافي براي شماره ، تاريخ ، محل مصاحبه ، نام و نام خانوادگي پرسشگر باشد .

2- براي پاسخ به سئوالات باز فضاي كافي در نظر گرفته شود .

  • برخي سئوالات به علت اينكه ارتباط نزديك با هم دارند در كنار هم آورده شوند . چنانچه تعداد سئوالات زياد باشد بهتر است براي دسته هاي مختلف سئوالات از عناوين به عنوان زير مجموعه استفاده شود .

 

تورش در جمع آوري اطلاعات:

  • ابزار معيوب :
  • استفاده از سئوالات بسته براي بررسي موضوعاتي كه اطلاعات ناچيزي در باره آن موجود است .
  • استفاده از سئوالات باز بدون ارائه راهنمايي براي نحوۀ پرسش ( يا پاسخ ) به آنها .
  • استفاده از سئوالات غير واضح و مهم
  • استفاده از سئوالاتي كه نظم منطقي ندارند .
  • استفاده از سئوالات حساسيت برانگيز

 

  • تورش مشاهده گر ( پرسشگر ) :
  • عدم ايجاد ارتباط مناسب بين پرسشگر و پاسخگو كه منجر به پاسخ نادرست خواهد شد .
  • ممكن است نكات مورد توجه مشاهده گر ( پرسشگر ) بزرگتر از حدي كه بايد ، مورد توجه وي قرار گيرد .
  • تورش پاسخگو :
  • عدم توجه كافي به سئوالات و ارائه پاسخهاي نامناسب
  • فراموش كردن اطلاعات گذشته

 

در طراحي پرسشنامه بايد به نكات زيادي توجه كرد از جمله :

  • بايد از قبل اهداف و متغيرها را مشخص كنيم و بدانيم دقيقاً چه چيزي را و چگونه مي خواهيم اندازه گيري كنيم و در مورد چه مطلبي يا چه موضوعي مي خواهيم اطلاعات جمع آوري كنيم .

جمعيت هدف كدامند ، سئوالات را از چه جمعيتي مي خواهيم بپرسيم .

 

« مهمترين روش تهيه اطلاعات روش پرسشنامه است »

 

هزينه كم ، سرعت بالا و به علت ناشناس ماندن پاسخ دهنده، دقت در پاسخها از مزاياي مهم اين تكنيك در جمع آوري اطلاعات است.

قابل استفاده نبودن براي بيسوادان وعدم درك مناسب از سئوالات از اشكالات اين روش مي باشد.

چنانچه از افراد خواسته شود كه پرسشنامه را تكميل نموده و ان راعودت نمايند، معمولاً در صد پاسخهايي كه مي رسد كم است .

در يك مطالعه ممكن است از دو يا چند روش براي جمع آوري اطلاعات استفاده شود .

 

متغير : در يك جامعه آماري صفتي كه از يك واحد آماري از يك فرد به فرد ديگر ممكن است تغيير كند، متغیر نامیده میشود.

 

متغيرهاي آماري دريك تقسيم بندي كلي دو دسته اند :

  • كمي ( Quantitative ) : كه قابل شمارش يا اندازه گيري هستند : داده هاي گسسته (ناپيوسته) قابل شمارش و داده هاي پيوسته قابل اندازه گيري هستند.
  • كيفي ( Qualititative ) : داده هايي هستند كه در زمان بيان مطلب، علم براي آنها واحد شمارش يا اندازه گيري ارائه نداده است. این داده ها کیفیت یا چگونگی شیئ را بیان می کنند.

 

داده هاي ناپيوسته داده هاي كمي هستند كه جزء اندازه پذیر ندارند و با شمارش بيان مي شوند مثلاً تعداد سفرهاي برون شهري انجام شده در سال گذشته. داده هاي پيوسته جزء اندازه پذیر قابل قبول دارند مثلاً  2.2kg ( اينها قابل اندازه گيري اند نه قابل شمارش ) . مبنای تشخيص در داده هاي پيوسته و نا پيوسته ، شكل ظاهر آنها نمي باشد بلكه ماهيت آنها مي باشد .مثلاً اگر داده هاي زير را داشته باشيم : 1،2 ،3.5 ،3.2 و 4 تنها با همين داده ها پيوسته يا ناپيوسته بودن مشخص نمي شود ولي به عنوان مثال اگر داشته باشيم 3.2 نفر  ناپيوسته ( مثلاً ممكن است ميانگين جمعيت پر خانوار در يك منطقه باشد).    3.2kg   پيوسته . ( مثلاً ممكن است وزن یک نوزاد در هنگام تولد در يك منطقه باشد).    

با توجه به مثال بالا در مي يابيم ماهيت داده ها ( نفر و كيلوگرم ) پيوسته يا نا پيوسته بودن آنها را تعيين مي كنند .

گاهي اوقات داده هايي كه داريم در واقع ماهيت پيوسته دارند ولي جهت سهولت كار آنها را ناپيوسته در نظر مي گيريم ، به عنوان مثال تعداد روزهاي اقامت در يك هتل كه اگر از ساعت مشخص بگذرد يك روز به تعداد روزها اضافه مي شود و جهت پرداخت هزينه هميشه تعداد روزهاي كامل محاسبه مي شود : مثلا ً 2.5روز !

 

مقياس ها  :

داده ها از نقطه نظر مقياس اندازه گيري در يكي از 4 گروه زير قرار مي گيرند :

 

  • اسمي ( Nominal ) : همان نامگذاريها مي باشند ،‌مثلاً انواع ميزها ، صندلي ، جنس و … در نامگذاريها نمي توان يك اسم را بر ديگري تقدم داد و اگر تقدمي قايل شويم قرار دادي است .
  • ترتيبي ( رتبه اي يا Ordinal ) : ترتيبي معقول ومنطقي و قابل بيان را قايل هستيم . مثل كودكي ، بلوغ و … بين رتبه ها فاصله مساوي وجود ندارد .
  • فاصله اي ( Interval ) : در واقع همان ترتيبي است ولي فاصله ها مشخص مي باشد . در فاصله اي ، صفر ، صفر حقيقي نمي باشد ولي دماي 40 دو برابر 20نيست بلكه 20از آن گرمتر مي باشد . ( بنابراين تفاضل داده ها را مي توانيم انجام دهيم ولي تقسيم داده ها امكان پذير نمي باشد .
  • نسبي ( Ratio ) : خاصيت تمام مقياسهاي قبلي را دارد ولي صفر هم واقعي مي باشد . ( بنابراين تقسيم داده ها امكان پذير است )

اگر در يك تحقيق بتوانيم در اندازه گیری یک متغیر، مقياس نسبي را به كار ببريم تحقيق قوي تر است ، ولي اين كار در تمام تحقيق ها امكانپذير نمي باشد . در مقیاس هرچه به بالا برویم ( از نسبی به سمت اسمی) مقیاس ضعیفتر میشود.

هر داده اي را در آمار با X ( ايكس بزرگ ) نشان مي دهيم . اگر هيچ عملي را روي داده ها انجام ندهيم به آنها داده هاي خام گفته مي شود . داده هاي خام مستقيماً از تحقيق به دست مي آيند .

 


اشتراک بگذارید:


پرداخت اینترنتی - دانلود سریع - اطمینان از خرید

پرداخت هزینه و دریافت فایل

مبلغ قابل پرداخت 6,400 تومان
کدتخفیف:

درصورتیکه برای خرید اینترنتی نیاز به راهنمایی دارید اینجا کلیک کنید


فایل هایی که پس از پرداخت می توانید دانلود کنید

نام فایلحجم فایل
file55_1992654_9500.zip626.4k





آخرین محصولات فروشگاه

محبوبترین محصولات

نظرسنجی

آیا محصول مورد نظر خود را در این فروشگاه یافتید؟
کدام مورد شما را در خرید اینترنتی یاری می کند؟