دانلود مجموعه عظیمی از فایل های آموزشی , دانشجویی , تحقیقاتی و متفرقه

محبوبترین محصولات

powerpoint پروژه

اطلاعیه فروشگاه

از این که فروشگاه ما را جهت بازدید و جستجوی محصول مورد نظر خود انتخاب کرده اید ، بی نهایت سپاسگذاریم. در صورتیکه محصول مورد نظر شما در این فروشگاه وجود ندارد می توانید از طریق آدرس ایمیل زیر ، محصول خود را سفارش دهید: mataleb.mofid@gmail.com .......................... اطلاعیه فروشگاه : در هنگام خرید حتما روی دکمه تکمیل خرید در صفحه بانک کلیک کنید تا پرداخت شما تکمیل شود مراحل پرداخت را تا آخر و دریافت کدپیگیری سفارش انجام دهید ؛ در صورتی که نتوانستید پرداخت الکترونیکی را انجام دهید چند دقیقه صبر کنید و مجددا اقدام کنید و یا از طریق مرورگر دیگری وارد سایت شوید یا اینکه بانک عامل را تغییر دهید.پس از پرداخت موفق لینک دانلود به طور خودکار در اختیار شما قرار میگیرد و به ایمیل شما نیز ارسال میشود.............................. گروه تلگرام : Yon.ir/76hfi

تجربیات مدون شده ادبیات فارسی

 

 

نام محصول : تجربیات مدون شده ادبیات فارسی

فرمت : Word

حجم :0.3 مگابایت

تعداد صفحات : 105

زبان : فارسی

سال گردآوری : 96

 

 مقدمه

 

  «در عصرحاضر بیشتر صاحب نظران و متخصصان آموزشی براین باورند که توسعه ی انفجارآمیز دانش و اطلاعات ، از طریق فناوری های الکترونیکی جدید ماهیت دانستن را تغییر داده است ؛ در آنچه دانش آموزان فرا می گیرند ، تحولات بنیادی پدید آمده است و جوامع را آن چنان متحول کرده است که دیگر ساختار روش های نظام های آموزشی سنتی(آموزش مستقیم) قادر نیستند در شرایط موجود ، جوانان و نوجوانان را برای چالش در دنیای پیوسته در حال تحول آماده کنند. »

    اینک باید از خود بپرسیم که وظیفه ما در برخورد با این تحوّلات چیست ؟ و چه باید کرد تا نظام آموزشی ما همگام با تحوّلات جهانی متحوّل شود و دانش آموزان را برای چالش در دنیای پیوسته متحوّل ،تربیت نمود. در پاسخ باید بگوییم که تغییر در شیوه ی تدریس بسیار لازم و ضروری است تا همه را به سوی تعالی و پیشرفت رشد و سوق دهد و اثر بخش باشد تا معلّمانی موفّق و دانش آموزانی با انگیزه و فعال داشته باشیم  از این رو تصمیم گرفتم که به مطالعه و جستجو بپردازم و روشهای نوین و برتر را برگزینم تا از سردرگمی ها و کشمکش ها و بی انگیزگی نجات یابم و با شنیدن« از شعر و شاعری بیزارم» نرنجم بلکه به کارم وسعت و سرعت ببخشم و هر روز با عشق و علاقه وافر سر کلاس درس حاضر شوم .

  شیوه های زیادی وجود دارند که اثر بخش و مفید هستند و من سعی می کنم که به معرفی برخی از آنها بپردازم .

 

بیان تجربه

با توجه به سالها خدمت در آموزش و پرورش و تدریس زبان و ادبیات فارسی به این تجربیات دست یافتم که توجه به شیوه های نوین تدریس و الگوهای کاملاً علمی آموزشی یکی از اصول مسلم نظام  آموزشی امروزی است که در ادامه بحث با راه کار ها و شیوهای عملی آموزش آشنا می شویم .

مباحثه گروهی :

     مباحثه گروهی عبارت است از مشارکت همه افراد گروه در گفت و گو درباره موضوع خاص با هدف اضافه کردن معنا و برداشت جمعی از موضوع و کمک به فهم بهتر جمعی و کسب و توانمندی های نو با بهره گیری از نظرها و روش های دیگران .

  در این روش دانش آموزان با کمک یکدیگر در موضوع و مسئله مورد بحث ؛ اندیشه و معنایابی می کنند و به راه حل های مشترک دست می یابند ، ضمن آنکه آگاهانه توانایی های خویش را ارتقا می بخشند . معلمان باید برای رسیدن به هدف های خود ، طرح درس مناسب تهیه کنند و برای اعمال وظایف و تکالیف مباحثه ، راهبرد های یاد دهی _  یادگیری مناسبی را تدارک ببینند. یون سان و دیگران چهار وظیفه اساسی مشارکت در بحث گروهی را معرفی کرد و در هر یک از آنها نقش معلم و راهبردهای یاد دهی - یادگیری را بر شمرده اند .

نتایج ارزشمند روش گروهی

 1) قابلیت های ارتباطی اجتماعی آنها را ارتقا می بخشد .

2) فهم دانش آموزان را از مسئله یادگیری بیش تر می کند .

3) دانش آموزان با شرکت در مباحثه های گروهی به اطلاعات پژوهشی ارزشمندی دست می یابند .

4) خلاقیت های ذهنی آنها را تقویت می کنند .

5) دانش آموزان از این طریق به خوبی می توانند مسئله مورد بحث را تجزیه و تحلیل کنند و آن را به آموخته های پیشین خود پیوند زنند و نه تنها به معلومات جدید دست یابند ،بلکه نگرش جدیدی به فرایند یادگیری خود پیدا کنند .

6) تمام دانش آموزان به فعالیت می پردازند و در پرسش و پاسخ شرکت می کنند و کسی در این شیوه دیگر بیکار نیست و در نتیجه معلم خسته نمی شوند و نقش ناظر و راهنما را دارد . و مهمتر اینکه اعتمادبه_ نفس دانش آموزان زیاد می شود . دانش آموزان می توانند به طور گروهی به تحقیق بپردازند  –  با تفکر دست ساخته هایی درست نمایند .

تفکرات انتقادی در آموزش زبان و ادبیات فارسی

    «یکی از هدفهای عمده ی تعلیم و تربیت به طور عام و آموزش تک تک دروس به طور خاص ، پرورش راه های تفکر انتقادی است . درس های مختلف زبان و ادبیات فارسی باید طوری آموخته شود که روحیه ی انتقاد پذیری در معلم و انتقاد کردن و بررسی و تحقیق در دانش آموزان تقویت شود. معلمان ، دیگر  نمی توانند به شیوه سخنرانی به انتقال اطلاعات بپردازند.

آموزش تفکر انتقادی مربوط به علومی مثل فیزیک و شیمی یا ریاضی نیست . دانش آموز باید مهارت های تفکر انتقادی خود را از طریق تمرین در تحلیل مفاهیم و مباحث دروس مختلف رشد دهد .

- تجسم عینی تفکر انتقادی در آموزش زبان و ادبیات فارسی :

      فرض کنید می خواهیم داستان گاو را تدریس کنیم . هر معلمی می تواندبا شیو ی مخصوص خود ، فرایند تفکر را در این درس دنبال کند .

    پنج نکته اساسی برای ایجاد کلاس فعال :

     1- کلاس را با یک مسئله یا بحث آغاز کنیم :

 برای اینکه دانش آموزان در دقایق اولیه جذب درس شوند معلم می تواند قطعه شعری یا متن کوتاهی از نثر ادبی یا طنز را سر کلاس بخواند .

2- برای ترغیب دانش آموزان به تفکر و تعمق از سکوت استفاده کنیم :

   لازمه تفکر جدی ، سکوت و تعمق است . دانش آموزان برای ربط دادن اطلاعات ، مفاهیم و روش های ارائه شده در کلاس به اندوخته های قبلی خود به زمان نیاز دارند . بهترین زمان برای ایجاد سکوت ، هنگام پرسش است .

3- فضای کلاس طوری آماده شود که موجب کنش متقابل گردد :

   می توان نحوه ی نشستن را طوری تنظیم کرد که دانش آموزان به طور دایره یا نیم دایره نشسته و همدیگر را ببینند . این کار فرصت بیشتری برای تبادل افکار ایجاد می کند و امکان رشد و تقویت و عملی شدن تفکر انتقادی را فراهم می آورد . 

4- در صورت امکان تمام وقت را به تفکر انتقادی اختصاص می دهیم . این امر باعث می شود که دانش آموزان وقت کافی برای تفکر داشته باشند .

5- محیط کلاس را برای همه ی دانش آموزان پذیرا کنیم:

   برای تقویت تفکر انتقادی کلاس را باید به محیطی کاملاً صمیمی تبدیل کنیم که دانش آموزان از نظر عاطفی پذیرای آن باشند . بهترین محیط کلاس برای این شیوه محیطی است که درآن دانش آموزان به مهمانانی شبیه اند که از آنها به خوبی استقبال می شودو معلمان به منزله ی میز بانان مهمان نواز هستند .

سنجش مستمر در کلاس درس :

    سنجش مستمر به فرایند آماده کردن دانش آموزان ارائه ی بازخورد های روشن برای درک عملکردشان به گونه ای که بهبود عملکرد بعدی شان کمک کند گفته می شود .

سنجش مستمر شامل همه ی ابزارها و روش هایی است که معلم و دانش آموزان را از چگونگی پیشرفتشان در فرایند یادگیری -  یاد دهی آگاه می کند و نیازمند آگاه کردن دانش آموزان و معلمان از این موضوع است که دانش آموزان چه چیزی را به درستی درک کرده اند و چگونه باید آموزش و یاد گیری را ادامه بدهند .

نمونه ای از سنجش مستمر در کلاس درس :

- هدف : ایجاد توانایی در دانش آموزان برای نوشتن مقاله ای متقاعد کننده .

- عملکرد : دانش آموزان مقاله ای بنویسند . به این منظور ، خودشان موضوعی چالش برانگیز را انتخاب کنند و نظرات شخصی خود را به گونه مستدل درباره موضوع ارائه دهند .


اشتراک بگذارید:


پرداخت اینترنتی - دانلود سریع - اطمینان از خرید

پرداخت هزینه و دریافت فایل

مبلغ قابل پرداخت 8,200 تومان
کدتخفیف:

درصورتیکه برای خرید اینترنتی نیاز به راهنمایی دارید اینجا کلیک کنید


فایل هایی که پس از پرداخت می توانید دانلود کنید

نام فایلحجم فایل
file32_1985532_2306.zip85.2k





آخرین محصولات فروشگاه

نظرسنجی

آیا محصول مورد نظر خود را در این فروشگاه یافتید؟
کدام مورد شما را در خرید اینترنتی یاری می کند؟